Giron Sámi Teáhter
är det samiska folkets teater och en angelägenhet för hela Sverige.
Teatern har sina rötter till den fria teatergruppen Dálvadis, en pionjärverksamhet utan fast scen, som spelade på samiska språk med turnéer i Norden, Europa och Kanada.
1992 etablerades Sámi Teáhter och bytte namn till Giron Sámi Teáhter 2009. Teatern har egen scen, lokaler och administration i Kiruna. Giron Sámi Teáhters uppdrag är att bedriva professionell scenkonst med den samiska kulturen och identiteten som grund och främja de samiska språken genom att lyfta samhällsaktuella frågor.
Giron Sámi Teáhter är en viktig arena för scenkonst och utvecklar scenkonst som främst vänder sig till alla samer. De olika produktionerna riktar sig till barn, ungdomar, vuxna och äldre. Teatern har en repertoar där publiken kan ta del av föreställningar utifrån sitt eget modersmål och sina språkkunskaper. Det innebär att samiska språk och svenska används som scenspråk.
Alla teaterns föreställningar turnerar i det samiska traditionella bosättningsområdet, Sápmi samt i övriga delar av Norden.
Teatern verkar bildande genom att ta initiativ till seminarier och erbjuda samtal mellan vetenskap och scenkonst.
Teatern bedriver utvecklingsarbete inom manusskrivande och verkar för att stimulera teaterintresset.
Uppdragsgivare
Regleringsbrev från Kulturdepartementet via Sametinget.
Finansiering
Kulturdepartementet via Sametinget, RN Region Norrbotten, RV Region Västerbotten, Kiruna och Storumans kommuner. Därutöver ansöks om extern finansiering för projekt.
Forskningsprojekt av Dirk Gindt
"Áhku gákti: The Politics and Pedagogies of Contemporary Sámi Performance for Young Audiences"
TDR: The Drama Review. Läs här.
"The Decolonial Labour and the Gift of Contemporary Sámi Performance"
Contemporary Theatre Review. Läs här.
"“The Long Road of Reconciliation”: The Church of Sweden’s Performative Apology to the Sámi People" Scandinavian-Canadian Studies/Études Scandinaves au Canada. Läs här.
"“We already carry out a national assignment”: Indigenous Performance and the Struggle for a Sámi National Theatre in Sweden"
Theatre Research International. Läs här.
"Samisk scenkonst som gåva: reflektioner kring Giron Sámi Teáhter och dess dekoloniala arbete"
Berätta, överleva, inte drunkna: antirasism, dekolonisering och migration i svensk teater. Läs här.
"“Det är mycket du kan förändra genom en berättelse”: Ett samtal om samisk scenkonst med Åsa Simma"
Berätta, överleva, inte drunkna: antirasism, dekolonisering och migration i svensk teater. Läs här.
"A tribute to Harriet Nordlund and the cultural labour performed by Sámi women"
Gender Equality in the Arctic. Läs här.
"Decolonial Performance in the Swedish Part of Sápmi: Notes from a guest visit at Giron Sámi Teáhter"
Arctic Arts Summit.
"I väntan på en nationalscen" (‘Waiting for a national theatre’)
Teatertidningen (Swedish Theatre Journal).
"A Theatrical Truth and Reconciliation Commission: The Decolonial Labour of Contemporary Sámi performance" Research presentation at Quorum, Department of Drama, Queen Mary, University of London. Läs här.